CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, February 22, 2009

Kenali Kraftangan Sabah


Inavol

Hasil tenunan suku kaum Rungus dikenali sebagai inavol. Seni ini ditenun dengan motif tradisi seperti orang-orang, fauna dan flora. Selendang ini juga terkenal sebagi cenderahati di kalangan pelawat asing. Selain itu, selendang ini juga digunakan sebagai sebahagian daripada pakaian tradisi suku kaum Rungus.
Penghasilan tenunan ini ringkas dan mudah serta menggunakan benang tradisi atau dibeli daripada kedai.

Inavol ia a Rungus traditional woven sash. They used traditional motifs such human, fauna and flora. This sash is famous as a gift for the tourist. The sash is used as part of the traditional costume of Rungus.
This back-strap weaving technology is simple snd easy by using the traditional thread or purchased from the shop.

Saging
Saging adalah salah satu daripada bakul sikutan yang dianyam daripada buluh dan mempunyai motif tradisi murut.Sikutan jenis ini biasanya dipakai oleh kaum wanita untuk mengankut barang yang ringan semasa ke ladang.
Saging is a Murut bacak-strapped basket made of bamboo woven with traditional motifs. This type of basket is used by the women to carry lighter item to their farm.

Manik Rungus

Manik merupakan salah satu daripada seni kraf suku kaum Rungus daripada daerah Kudat. Ia digubah daripada manic-manik plastic yang berwarna-warni yang dibeli daripada kedai dengan motif tradisi seperti fauna dan flora.
Kebiasaannya ia diusahakan oleh kaum wanita di masa lapang mereka sebagai salah satu daripada mata pencarian hidup mereka. Masakini seni kraf ini amat popular di sabah seperti perhiasan diri, gelang, rantai, cincin dan sebainya. Kraf ini bukan sahaja dijadikan sebagai perhiasan diri tetapi dijadikan sebagai hadiah kepada para pelancong.

The beads from Kudat district are today made of plastic but traditional motifs of flora and fauna are still employed.
Usually, making beads are done by the women during their leisure time as one of their source of income. Nowadays this art is popular in sabah since beads are used as decorative ornaments and as souvenirs to the tourists.


sumber: event Merry x-mas[KK, sabah,2007]

2 comments:

Jeff Razali said...

>> kraftangan sabah (dan sarawak) memang cantik sebab kehalusan pembuatannya...
>> antara barang wajib untuk diborong kalau ke sana...:D

Lee08 said...

~Trima kasih ye m.jeffri razali.
Pic ni sy ambik masa peG event sambutan x-Mas d kk, sabah.
~hehee..ble je nk borong2 ni..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...